середа, 10 січня 2018 р.

Життя мов спалах блискавки

В Україні відзначають день пам'яті Василя Стуса.
      З Донбасу вийшло чимало пат­ріотів, які принесли для України честь і славу. Таким великим українцем є і Василь Стус  – один з найвідоміших українських поетів 20 століття. Його біографія дуже цікава, але водночас трагічна.
6 січня цього року йому виповнилося б 80 років. Але він помер, маючи всього 47 років.
    Народився Василь Стус на Поділлі (с. Рахнівці на Вінниччині) в хліборобській родині якраз перед Різдвом - то й названий Василем («А що другий празник - святого Василя»). У пошуках кращого життя родина переїхала на Донбас. Деякий час Василь залишався у бабусі, а десь у 1940 році батьки забрали його до міста - До­нецьк.  
    Чому творчість Стуса було забороненою? За його власні переконання. Василь Стус не намагався догодити цензурі і писав про те, що українській культурі потрібна автономія. За це його не просто посадили у в'язницю, а позбавили можливості писати.  З нагоди ювілею Василя Стуса до уваги читачів оформлена книжкова викладка «Життя мов спалах блискавки». В експозиції  представлені 
книги поетичних творів письменника, його спогади з дитинства і подальший життєвий та творчий шлях поета.                                                                     Матері
  Мене вела ти в ніжні ранки
  Ізмалку, хлопчиком дрібним.
  Вставати вчила до світанку
  Буть неспокійним і міцним.
  Росою вранішньою вмитий...
  І я вставав, і я спішив,
  І я зростав. Учився жити
  Під кроною старих дубів.
  Було нас троє. Але брата
  Вже вкрила часу пелена.
 Хлопчачих років рання втрата
  Була звичайно не одна.
  Удвох з сестрою ми зростали
  В шахтарськім селищі малім,
  Город копали і сапали,
  і звозили картоплю в дім.
  А мати нам пісень співала —
  їх більше, мабуть, не почуть,
 Як хлопця дівчина кохала,
 котру той хлопець встиг забуть,
 Або тієї, що пізніше
 Я прочитав у «Кобзарі»,
 Що батько синові миліший, 
 Ніж мати, що не говори.
 І повідала ти малому
 Свої скорботи життьові,
 Бо в тебе - ні рідні, ні дому.
 Тепер на чужині живи.
 Мені ж приносила калину,
 До узголів'я кладучи:
 «Іди ти, сину, на Україну,
 Нас кленучи ».
 І я зростав, і раптом виріс,
 неначе риба із води.
 О добра материнська щирість!
 Мене землею проведи...
В. Стус





Немає коментарів:

Дописати коментар